BABY'S IN(ter)ACTIE momentjes
Wil jij met je baby tot spel en beweging komen?
Wat is het
Cindy en Brenda hadden het gevoel dat ouders veel info krijgen rond voeding, slapen enzo van hun baby, maar dat de motoriek pas ter sprake komt als er een bepaalde mijlpaal niet bereikt wordt, zoals bv kruipen of stappen. Spijtig, want er gebeurt zoveel vooraleer een kind kan kruipen of stappen! We voelden samen de noodzaak om ouders hier meer info en inzicht in te geven. Leren kijken wat je kindje op dit moment doet en hoe je het kan helpen om naar een volgende ontwikkelingsfase over te gaan, is iets wat we tijdens de lesjes doen. Buiklig, zijlig, pivoteren, sluipen, voetenspel, visuele focus,… zijn bv allemaal thema’s die aan bod komen. En natuurlijk staat de IN ACTIE zijn van de kindjes centraal, ze laten bewegen, want spelen = bewegen = leren. Maar ook de INTERACTIE tussen kindje en (groot)ouder of andere begeleider, dragen we hoog in het vaandel. Maar vooral: een kwalitatief speelmomentje tussen jou en je kleintje.
Thema's
Je kan bij ons terecht om meer info en inzicht te verwerven in de motorische ontwikkeling van je kindje. De motorische ontwikkeling staat centraal tijdens onze lesjes, maar ook relaxatie en interactie vinden we erg belangrijk. Leren kijken naar je kindje en observeren wat hij doet, hoe hij iets doet, waarom het iets doet en hoe jij er als ouder kan op inspelen om hem te helpen, te begrijpen, te stimuleren, te ondersteunen,…
Toegankelijkheid
Omdat we de basisontwikkeling zo belangrijk vinden, en die instaat voor de latere ontwikkeling, werken we echt met de allerjongsten. Kindjes vanaf 6 weken kunnen al komen meedoen bij de VOELERTJES. Hier spelen de ouders nog een belangrijke rol in het kunnen/leren ontdekken van de omgeving. Jouw handelingen als ouder zijn belangrijk voor de ontwikkeling van het kindje, het voelt via jou.
Vanaf dat het kindje zelfstandig kan rollen, behoort het tot de ONTDEKKERS. Het begint al meer zelfstandig te kunnen bewegen en heeft meer interesse in de wereld rondom hem.
Eens ze kunnen kruipen, komen ze in de groep van de AVONTURIERS terecht. Hun leefwereld breidt zich nu een heel stuk uit. Ze gaan zich zelfstandig voort bewegen en stilaan meer en meer rechtop komen tegen de zwaartekracht in, naar staan en uiteindelijk stappen.
Eens ze zelfstandig kunnen stappen, kunnen ze onze lesjes ontgroeid. Omdat we er zelf niet van houden om met leeftijden te werken, hebben we de groepjes dus ingedeeld naar motorisch kunnen en niet naar kalenderleeftijd. Vergelijken vinden we gevaarlijk, want elk kind evolueert op zijn tempo en met zijn eigen karakteristieken.